maandag 11 oktober 2010

Hollandsche Decadentie

Jean Reno rijdt over het witte doek, zeker 5 minuten lang. Hij speelt de ideale vader van een 4jarige koter. Dit jochie zit op de achterbank met zijn Jack Russell tijdens een mierzoet vader-en-zoon-moment. Ik zit in de bioscoop, thuis had ik nu al lang weggezapt. Dat hij zich gaande weg de film als topcrimineel ontpopt, dat weet ik nu namelijk nog niet. Terwijl zoonlief alvast uitstapt, zoekt Reno een plekje voor de auto. Helaas voor Jean loopt dit anders dan hij dacht. Het karakter van de acteur wordt geconfronteerd met een doodseskader en veranderd in een naar de camera kruipende oproep voor acute orgaandonatie. Terwijl Jean in slow motion naar lucht ligt te happen, richt één van de gangsters zijn geweer op de keffende viervoeter. Nog vóór het laat waakse kreng kan bewijzen zijn baasje trouw te blijven, zucht de hele zaal: "Owwww.., dat hóndje, wat een hufters!"

 ...........Het kan aan mij liggen, maar ik vind deze ontwikkeling zorgwekkend. Niks niet 'arme Reno' en niemand die rept over het zoontje.

Henk Bleker, toch niet bekend om het ventileren van gewetensbezwaren of ander moreel besef, bakkeleide in Pauw en Witteman over het erbarmelijke dierenleed in Nederland. Hij zat in de uitzending net na het door hem begeerde JA van het CDAcongres. De PVV heeft geen moeite met scherpschutters bij (allochtone) ongeregeldheden, maar de dierenwereld verdient bescherming middels eigen Orde Troepen. Het aantal eerwraak gerelateerde incidenten met huisdieren moet dan toch haast wel de spuigaten uitlopen? Ongeveer een jaar geleden ging ik op visite bij een broodmagere collega. Geheel in de traditie van oud Hollandse gastvrijheid kreeg eerst haar modder vette kat uit de pan opgeschept, zo op een schoteltje. Voor dat wij onze borden konden aantikten keek de gastvrouw mij aan met een blik die zei; 'tast toe.., het is beter als Whiskas.' Er zijn steeds meer mensen dat zich in het gelaat laat likken door hun hond. Toch neemt het aantal vrijwilligers bij de dak-en thuislozen zorg juist af. Zijn honden in vergelijking met zwervers dan minder vies? En voor u in clichés vervalt; Ik wil niet weten wat er in uw keuken gebeurt als een hondentong net zo schoon is als uw vaatdoeken. Los daarvan schrob ik 's ochtends mijn hoofd met een washandje, niet met een vuile vaatdoek. Als dat bij u thuis anders is, bent u na de afgeschoten Jack Russell vast al ontzet gestopt met lezen.

Ik hoef 'Wakker Dier' niet aan mijn vork te hebben hangen bij elke hap vlees die ik naar mijn mond breng. Zonder foto's van Klara of Greta bij mijn hamburger ben ik ook voor meer ruimte en minder antibiotica in de bio-industrie. Maar dat wil echter niet zeggen dat we het ALF maar moeten bewapenen, u een rouwkaart met pootjes krijgt bij "het heen gaan" van uw konijn of dat u een dag vrij moet als uw goudvis komt te overlijden. Dieren menselijke eigenschappen toeschrijven is een uitwas van luxe. Michael Jackson noemden we nog excentriek, Henk en Ingrid vinden dit al ordinair. Dierenverheerlijking, Hollandse decadentie anno 2010.

2 opmerkingen:

  1. Beste Arnold, nog nooit ben ik het zo intens eens geweest met je!! Je legt de vinger precies op de beurse plek in de nederlandse samenleving. Zó ver afstaand van de natuur dat men niet meer weet wat dat inhoudt. En daardoor ontstaat een behoorlijk zieke en verdwaalde samenleving, die van gekheid niet meer weet waar haar prioriteiten liggen. In plaats van al die aandacht voor inburgeren zou ik alle burgers van Nederland verplichten een paar weken te survival-len.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat survival-len is helemaal geen slecht idee. Ik weet nog wel een leuke lokatie nabij Andalusië ;)

    BeantwoordenVerwijderen