woensdag 14 oktober 2009

Big Brother

In het gemeentehuis keek, de enigszins charmante baliemedewerkster, me aan alsof ik één of andere paranoïde complot-theoreticus was. Misschien ben ik dat ook wel. Kennelijk was ik de eerste Grünniger die voor het verlopen van zijn oude paspoort een nieuw exemplaar aanvraagt om de verplichte vingerafdrukken straks te ontlopen. Nederland had namelijk het plan gevat om vanaf 28 juni 2009 voor iedere inwoner boven de 12 jaar, digitale vingerafdrukken in te scannen op de chip in het paspoort. De eis van Amerika om de vingers van iedereen boven de 6 jaar te scannen, vond Europa toch iets extravagant van de States. 12 jaar is kennelijk de leeftijd waarop de gemiddelde terrorist zich tegenwoordig ongeveer manifesteert. Helaas kon deze poging tot braafste jongentje van de Europese klas niet op tijd gerealiseerd worden door Den Haag. We hebben dan wel als eerste ons huiswerk af, alleen net niet zo streberig als we ons hadden voorgenomen. De verplichte vingerafdruk, die wordt opgeslagen op een server van het ministerie van binnenlandse zaken, zal nu rond augustus ingevoerd worden. Dit gaf mij nog mooi even de tijd om de gemeente nog meer paspoort drukte te bezorgen dan ze normaliter al hebben rond de bouwvakvakantie.

Europa, in het bijzonder Nederland maken deze knieval naar Amerika in de ultieme poging de kringspier van de USA permanent op te rekken, zodat we ze makkelijker in hun hol kunnen kruipen. Dat het paspoort door de chip juist onveiliger wordt, is kennelijk bijzaak. Nederland is de paspoortaffaire van 1984 waarschijnlijk vergeten, waarmee de politiek aantoont een collectiefgeheugen te hebben van maximaal 25 jaar. De chip is makkelijk ongezien te kopiëren, de vingerafdrukken trouwens ook. ID-fraude is voor een ieder die hier wat professionele tijd insteekt straks kinderspel. Maar hier was het mij niet eens om te doen.

De overheid heeft, als het rekeningrijden straks definitief doorgevoerd wordt, binnen 10 jaar tijd een apparatus opgebouwd waarmee ze mijn hele leven kunnen volgen. De chip en vingerafdrukken in het paspoort zijn daar maar een klein onderdeeltje van.

Het Elektronisch Patiënten dossier legt onze hele medische geschiedenis vast. Elke kwaadwillende hacker, medewerker van het dossierbeheer of stalkende verpleegkundige in het ziekenhuis, kan onze medische geschiedenis opvragen. Zelfs als we niet willen dat dit ter algemene inzage in het Elektronisch Patiënten dossier komt, wordt dit wel opgeslagen, en is het dus traceerbaar. Rete makkelijk voor de dokter en de behandeldarts, u hoeft dan niet te zeggen waar u pijn heeft, klaarblijkelijk bent u daar te dom voor. Uiterst plezant voor een werkgever, over 20 jaar kijken welke erfelijke ziekten zich voordoen in uw familie voor ze u een baan aanbieden.

Camiel Eurlings, je weet wel die natte droom voor menig homoseksuele vindicater, verwezenlijkt de volgende wens van het modern populistisch fascisme door ons het rekeningrijden door onze strot te duwen. Waar ik rij, hoe vaak ik dat doe, hoe hard en wanneer ik dit gedaan heb.., dit staat straks allemaal op de server van het ministerie van Verkeer en waterstate. Erg veel controle voor het versturen van een belastingsaanslag die voor weinig mensen goedkoper zal uitvallen dan de huidige blauwe enveloppen des verderfs.

Wie denkt dat hij straks alleen nog maar onbetrapt vreemd kan gaan met het openbaar vervoer heeft het ook mis. De OV chipknip, nu alleen nog maar verplicht in R’dam, gaat onze handel en wandel via het openbare vervoer in kaart brengen. Als je daarna uit de tram of metro stapt, verklapt de gsm-mast van je mobiele telefoon vervolgens op 50 meter accuraat waar je minnares precies woont.

Niet dat ik dit verhaal dagelijks af loop te steken tegen iedereen die het maar horen wil, maar het knaagt wel aan mij. In een grijs verleden moest ik van een hongerloontje rondkomen met een debielen baantje in een callcenter van Essent. ‘Goedemorgen / middag / avond. U spreekt met voor – en achternaam. Waarmee kan ik u van dienst zijn / mag ik u helpen?’ Als je deze volzin 150 x op een dag uit je strot kon krijgen mocht je de feng shui ingerichte belvloer bevolken. Een sterk wisselende populatie van bijstandmoeders, herintredende huisvrouwen en spijtoptante schoolverlaters beet zich, al dan niet ongeïnteresseerd, stuk op het ondoorgrondelijke computersysteem van de energiegigant.
Één verkeerde klik in het systeem door zo’n ongeïnteresseerde muts, fout in de berekening van een voorschot of hapering in het systeem en je had maanden belplezier in het verschiet met de desbetreffende ‘klantenservice’. Laat staan dat ik bekenden gewoon zou kunnen nazoeken en desgewenst hun voorschot verhogen, omdat ze me dom aankeken in de stad.

Soort gelijke risico’s loopt u nu ook met uw paspoortgegevens. Uw medicijngebruik en de bewegingsvrijheid die u zich met eigen of openbaarvervoer aan meet. Of u nu iets te verbergen heeft of niet..., Bigbrother is watching, de nog niet ingewerkte ambtenaar, de hobbyhacker en uw nieuwsgierig verpleegkundige buurvrouw ook. Maar wees verder niet bevreesd, Al Quaida woont in grotten, en Holleder zit vast. Maar dit staat natuurlijk los van het feit dat ik misschien wel wat paranoïde ben en niet blindelings alle Wildersen en Verdonken vertrouw. De charmante baliemedewerkster vroeg me na de aanvraag voor het reisdocument om mijn nummer, die heb ik haar gegeven. Helaas wilde ze me alleen bellen als er iets mis zou lopen met mijn paspoort. Haar nummer mocht ik niet. Kijk dat vind ik dan weer paranoïde.

2 opmerkingen:

  1. Ik werkte destijds in een psychiatrische kliniek; we hebben voor de invoering van de vingerafdrukken voor de hele afdeling een nieuw paspoort aangevraagd.
    Al genoeg paranoia daar!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha.. das een zeer ludieke wijze om mij er op te wijzen dat ik psychisch niet helemaal oke ben...

    Maar kan me voorstellen dat dat een hoop paranoia scheelde ;)

    BeantwoordenVerwijderen